Toezicht semipublieke organisaties

De Rijksoverheid heeft te maken met veel verschillende organisasties die publieke taken uitvoeren. Wat is de verhouding tussen departementen en uitvoeringsorganisaties? Hoe maak je als departement een goede inschatting van de risico's bij de uitvoering? Waar let je op om te bepalen of de instellingen in control zijn en of de publieke taken en middelen in goede handen zijn? Deze opleiding gaat over toezicht op en sturing van uitvoeringsorganisaties in het algemeen en semipublieke organisaties in het bijzonder.

 

Voor
Medewerkers die vanuit een departement relaties onderhouden met uitvoerende organisaties. Dat geldt in het bijzonder voor medewerkers belast met eigenaarsadvisering, opdrachtgevers en toezichthouders. Richtlijn: S11-S13.

 

Daarom deze opleiding
Werk je in de praktijk met uitvoerende organisaties en loop je tegen bovenstaande vragen aan, dan biedt deze opleiding je een gedegen basiskennis.

 

Hiermee kom je terug
Na het afronden van deze opleiding heb je kennis van toezicht op en sturing van uitvoeringsorganisaties, kennis over boardroom dynamics, heb je van elkaar geleerd door praktijkvoorbeelden met elkaar te bespreken en heb je handige tips meegekregen om het toezicht in jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen.

 

Hiermee kom je terug:

  • het doel van toezicht
  • types uitvoeringsorganisaties
  • de wet- en regelgeving rondom toezicht
  • verschillende fases van toezicht (ex-ante en ex-post)
  • de rolverdeling tussen departement en uitvoeringsorganisatie
  • de risico's waarop je moet letten

 

Zo pakken we het aan
Ervaren docenten vanuit de Rijksoverheid verzorgen het programma. Er is volop ruimte voor discussie.

Terug naar het overzicht

Download PDF