Monitoring en bijsturen

Het doel van monitoren en evalueren is om de maatschappelijke toegevoegde waarde van publiek geld te vergroten door meer inzicht in de impact van beleid te krijgen en daarnaar te handelen. Ben je betrokken bij de beleidscyclus en wil je meer leren over de wijze waarop je monitoring en evaluatie in elke fase kunt inzetten om tot effectiever beleid te komen? De opleiding Monitoren, evalueren en leren is dan wat voor jou. In zes modules leer je waarom het belangrijk is om in elke fase van de beleidscyclus te monitoren en/of te evalueren én hoe je dit op hoofdlijnen aanpakt. De modules bestaan uit een interactieve afwisseling van e-learning, live webinars en opdrachten. Je kunt je inschrijven voor één of meerdere modules.

Monitoring en bijsturen
Beleid is na de voorbereidingsfase niet ‘af’. Sterker nog: dan begint pas echt de interactie met de praktijk. Pas daar en dan blijkt hoe het beleid daadwerkelijk uitpakt.
In die fase wacht je als beleidsmaker/-medewerker natuurlijk niet af. Juist gedurende deze fase van de beleidscyclus houd je de (tussen)resultaten van je beleid in de gaten. Je stuurt zo nodig bij om op koers te blijven in de richting van het gestelde maatschappelijke doel.
Je hebt in de voorbereidingsfase het doel, de doelgroep, de beleidsinstrumenten, verwachte uitvoeringsprestaties en (sub)doelen zo concreet mogelijk gespecificeerd. Hierdoor weet je welke inzichten je gaande de rit wilt hebben. Om de inzichten te gebruiken leer je in deze verdiepende module:

  • hoe je objectieve en meetbare indicatoren koppelt aan je beleid
  • hoe een goede ex durante (proces)evaluatie eruitziet, en waarin deze zich onderscheidt van een monitor
  • hoe je de validiteit en betrouwbaarheid van je periodieke monitoring waarborgt en
  • hoe je met behulp van de inzichten uit ex durante evaluatie en monitoring je beleid kunt bijsturen. 


Voor wie?

Ervaren (senior, coördinerend) beleidsmedewerkers, (beleids)controllers, leidinggevenden, medewerkers van (rijks)kennisinstellingen en/of kennisdirecties. Verwacht wordt dat je gemotiveerd bent om het gedachtegoed in de praktijk toe te passen. Beginnend medewerkers dienen de generieke module te hebben gevolgd voordat ze kunnen deelnemen aan deze module.

Zo pakken we het aan
Om genoemde leerdoelen te bereiken doorloop je het volgende programma:

Webinar
Tijdens het webinar behandelt de docent de belangrijkste principes, en de kansen en beperkingen van monitoring. Een praktijkdocent deelt een recente best practice met monitoring en bijsturen. Tussendoor ga je zelf aan de slag met interactieve oefeningen zoals het beoordelen van indicatoren aan de hand van kwaliteitscriteria. Ook maak je een begin met het zelf formuleren en afbakenen van monitor-(eenheden en) indicatoren.

Tijdsinvestering
Het volgen van deze module neemt in totaal ongeveer 1/2 dag van je tijd in beslag.

Docent
Deze module is ontwikkeld en wordt uitgevoerd in samenwerking met IRF-BSA.

 

Naar de andere modules:

Generieke module evalueren en monitoren 

Strategische evaluatie agenda

Ex post evaluatie

Probleemanalyse, gedragsinzichten en ex ante evaluatie

Synthese onderzoek en en periodieke rapportage

 

 

Uitvoeringsdata

  • di 23 mrt (Vol)
  • do 4 nov

*De sluitingstermijn voor inschrijving bedraagt 20 werkdagen voor de start van een opleiding en 5 werkdagen voor de start van een congres en is een richtlijn. Een opleiding kan vol zijn ruim voor de sluitingsdatum of nog plaatsen beschikbaar hebben na de sluitingsdatum. Informeer altijd naar de mogelijkheden, ook als de inschrijvingstermijn eigenlijk reeds verlopen is: 070-342 4900.

Terug naar het overzicht

Download PDF