Van deelnemer tot docent: Madeleine Sabet-Dijkman
Publicatiedatum 10-10-2024, 14:42
Het komt geregeld voor dat een van onze deelnemers – in het kader van ‘voor ons, door ons’ - uiteindelijk ook als docent voor een groep komt te staan bij de Rijksacademie.
Een van hen is Madeleine Sabet-Dijkman. Zij begon in 2017 als deelnemer aan het Traineeship Rijksinkoopprofessionals (TRIP). Inmiddels is ze uitgegroeid tot een ervaren docent die haar passie voor inkoop en duurzaamheid deelt met nieuwe generaties trainees en professionals. We spraken met haar over haar ervaring bij de Rijksacademie en haar huidige rol als docent bij de Rijksinkoopopleidingen (RIO), TRIP en het Rijkstraineeprogramma (RTP).
Wat heeft je destijds gemotiveerd om voor een opleiding bij de Rijksacademie te kiezen en hoe heeft die ervaring je geholpen in je professionele ontwikkeling?
"Het traineeship zelf" zegt Madeleine enthousiast. Het TRIP-programma vormde de perfecte ingang voor haar carrière in inkoop.
Deze ervaring heeft Madeleine niet alleen de kennis en vaardigheden gegeven die ze nu dagelijks toepast, maar ook een solide basis gelegd voor haar verdere carrière. "Ik heb er de hele basis voor het inkoopvak geleerd, en aangezien ik nog steeds in inkoop werk, heb ik er dagelijks mee te maken."
Hoe lang geef je nu al les bij de Rijksinkoopopleidingen (RIO), het Traineeship Rijksinkoopprofessionals (TRIP) en het Rijkstraineeprogramma (RTP)?
"Ik ben gelijk na mijn traineeship (september 2019) begonnen met lesgeven aan de nieuwe trainees. Ik geef sinds een aantal jaar vaak les aan zowel de RIO als het TRIP. In 2022 ben ik voor het eerst gevraagd een masterclass over inkoop te geven bij het RTP, omdat inkoop toen werd aangemerkt als een van de belangrijke onderwerpen waar de trainees mee te maken krijgen. Sindsdien word ik daar elk jaar voor gevraagd.”
Wat inspireerde je om docent te worden, vooral gezien het feit dat je zelf ooit deelnemer was aan een soortgelijke opleiding?
"Ik vond het toen ik les volgde heel erg leuk dat we niet alleen docenten voor de klas hadden die dat elke dag deden, maar ook mensen uit het vak. Ervaringsdeskundigen, als het ware. Deze mensen vertelden vol passie over hun vak en de praktijkvoorbeelden maakten het veel tastbaarder." Hoewel ze aanvankelijk twijfelde of ze het zelf net zo goed kon overbrengen, ontdekte Madeleine dat haar passie en ervaring haar uitstekend in staat stelden om kennis te delen.
Welke veranderingen of ontwikkelingen heb je in de loop der jaren opgemerkt in de manier waarop deze opleidingen worden gegeven?
"Het is steeds interactiever. Tussendoor zijn er steeds meer opdrachten en wordt er niet alleen vanuit de docent gezonden. Ook zijn er (leuke) vragen tussendoor, bijvoorbeeld stellingen waarbij je je van de ene naar de andere kant van de ruimte moet verplaatsen."
Kun je iets vertellen over de onderwerpen die je behandelt in de opleidingen en wat je belangrijkste focus is als docent?
"Ik geef verschillende lessen, dus een echte focus ontbreekt. De gemene deler is wel altijd inkoop. Ik vertel soms over marktonderzoek, dan weer over procesbegeleiding, maar ook over duurzaamheid. Het is dus erg verschillend, maar zijn wel allemaal stappen die belangrijk zijn in het inkoopproces."
Hoe zorg je ervoor dat je de lesstof boeiend en relevant houdt voor de verschillende doelgroepen, zoals trainees en professionals?
"Ik denk dat mijn toegevoegde waarde vooral zit in praktijkvoorbeelden en toelichting vanuit ervaring. Dit is echt een koppeling van theorie aan de praktijk, en maakt het vaak makkelijker te begrijpen hoe je er daadwerkelijk mee te maken kunt krijgen."
Zijn er bepaalde vaardigheden of inzichten die je altijd probeert mee te geven aan je deelnemers?
"Duurzaamheid is belangrijk, en inkoop is echt een middel om dat te bereiken." Madeleine benadrukt dat duurzaamheid voor haar een belangrijk thema is en dat ze hoopt dit bewustzijn over te brengen op haar studenten.
Wat is je persoonlijke lesstijl en hoe denk je dat die invloed heeft op je studenten?
"Vind ik lastig te zeggen, maar ik denk altijd dat ik vrij casual lesgeef. Ik volg de sheet, maar vertel er ook veel omheen en probeer ook vooral veel vragen te stellen en de deelnemers echt te betrekken."
Hoe voelt het om nu aan de andere kant van de tafel te zitten, als docent in plaats van deelnemer?
"Leuk, had ik aan het begin niet echt gedacht omdat ik totaal niets wist van het inkoopvak en er nu mensen over vertel en zelfs ingewikkelde vragen kan beantwoorden."
Wat hoop je dat de huidige generatie trainees en professionals meeneemt uit de opleidingen die jij geeft, en waarin verschilt dat van jouw eigen doelen toen je deelnemer was?
"Ik hoop dat ze zich sterk durven op te stellen tegenover de behoeftestellers. Door echt kennis te hebben van de processen en mogelijkheden, kunnen ze misschien net wat meer invloed uitoefenen. Bijvoorbeeld als de behoeftesteller geen ruimte ziet om duurzaamheid mee te nemen in het traject, zou ik het heel erg leuk vinden als de inkoopadviseur met allerlei suggesties komt waardoor het uiteindelijk toch als een hele goede kans voor duurzaamheid wordt gezien."
Madeleine Sabet-Dijkman is een mooi voorbeeld van hoe je vanuit de rol van deelnemer kunt doorgroeien naar die van docent. Haar enthousiasme voor inkoop en duurzaamheid inspireert nieuwe generaties om hun eigen pad te vinden binnen het vakgebied. Het is duidelijk dat haar praktijkervaring en passie voor lesgeven een grote impact hebben op de studenten.
Ook docent worden?
Wil jij ook je kennis en ervaring delen? Word docent bij de Rijksacademie en maak een verschil voor de professionals van de toekomst!